Kaksi suomalaista tutkijaa valittu Fulbright Arctic Initiative –ohjelmaan

Kuusitoista tutkijaa Arktisen neuvoston jäsenmaista on valittu osallistumaan Fulbright Arctic Initiative –ohjelmaan vuosina 2018-2019. Ohjelman aikana tutkijat tekevät monitieteellistä tutkimusyhteistyötä liittyen arktisten alueiden hyvinvointiin ja kehittämiseen. Ohjelma kestää 18 kuukautta ja tutkimusaiheina ovat muun muassa uusiutuva energia, terveys ja hyvinvointi sekä tietoliikenne arktisilla alueilla.

Kahdeksasta Arktisen neuvoston jäsenmaasta valittujen tutkijoiden joukossa on myös kaksi suomalaista tutkijaa: Soili Nysten-Haarala Lapin yliopistosta ja Daria Gritsenko Helsingin yliopistosta. Yksi yhdysvaltalainen tutkija, Elizabeth Rink (Montana State University), vierailee puolestaan Suomessa tutkimusyhteistyön aikana. Kaikkien osallistuvien tutkijoiden lyhyet kuvaukset löytyvät täältä.

Ohjelman aikana tutkijat tekevät yhteistyötä yhteiskunnan eri sektorien kanssa, suorittavat tutkijavierailun toisessa arktisessa maassa ja tapaavat kolmessa ryhmätapaamisessa Kanadassa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Fulbright Suomi –säätiö järjestää ohjelman toisen ryhmätapaamisen Suomessa helmikuussa 2019.

Ohjelmaa sponsoroi Yhdysvaltain ulkoministeriö ja ohjelman tarkoitus on tukea monitieteellistä tutkimusta Arktisen neuvoston jäsenmaiden kesken. Suomi toimii Arktisen neuvoston puheenjohtajamaana vuosina 2017-2019 ja neuvoston jäsenmaat ovat Kanada, Tanska, Suomi, Islanti, Norja, Venäjä, Ruotsi ja Yhdysvallat.

Lisätietoa:

Emmi Jelekäinen, ohjelmakoordinaattori, Fulbright Suomi -säätiö, emmi.jelekainen(a)Fulbright.fi

Terhi Mölsä, toimitusjohtaja, Fulbright Suomi -säätiö, puh. +358-50-570 5498