Terveystieteiden huippututkijavierailut käyntiin Itä-Suomen yliopistossa

Tiedote 26.4.2016

Uusi stipendiohjelma tuo amerikkalaisia huippututkijoita Itä-Suomen yliopistoon. Fulbright Centerin, Saastamoisen Säätiön ja Itä-Suomen yliopiston yhdessä rahoittama stipendi myönnetään vuosittain kahdelle arvostetulle amerikkalaistutkijalle. Apurahat kohdennetaan terveystieteisiin, erityisesti sydän- ja verisuonitautien sekä aineenvaihduntasairauksien tutkimukseen, joka on yksi yliopiston strategiassa määritellyistä kansainvälisistä huippututkimusalueista.

Fulbright Centerin toiminnanjohtaja Terhi Mölsä ja johtokunnan puheenjohtaja Matti Kokkala, Saastamoisen säätiön hallituksen jäsen Marja Karttunen ja puheenjohtaja Petteri Karttunen sekä Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen allekirjoittivat sopimuksen uudesta Fulbright Saastamoinen Foundation Distinguished Chair in Cardiovascular and Metabolic Diseases Research -stipendiohjelmasta 21. huhtikuuta.

Stipendiohjelman tarkoituksena on tukea Itä-Suomen yliopiston tutkimusyhteistyötä arvostettujen amerikkalaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Stipendi on tarkoitettu erityisesti työskentelyyn sydän- ja verisuonitautien sekä aineenvaihduntasairauksien tutkimuksen parissa, mutta se voidaan myöntää myös muille terveystieteiden tiedekunnan tutkimusaloille.

Fulbright Center on Suomen ja Pohjois-Amerikan väliseen akateemiseen ja asiantuntijavaihtoon erikoistunut organisaatio, jonka keskeisiä tavoitteita on tukea suomalaisten korkeakoulujen sekä tutkimuksen kansainvälistymistä. Fulbright-ohjelma toimii yli 150 maassa.

Fulbright-Saastamoinen Distinguished Chair on viides Fulbright Distinguished Chair Suomessa. Distinguished Chair -stipendit ovat Fulbright-ohjelman arvostetuimpia. Niitä on koko maailmassa haettavissa yhteensä vain 44 ja vain Suomella, Iso-Britannialla ja Australialla viisi tai enemmän. Fulbright Saastamoinen -stipendi on ensimmäinen, jossa stipendinsaajan oleskelu Suomessa järjestetään kuukauden jaksoina kahteen otteeseen kahtena perättäisenä vuonna.

– Itä-Suomen yliopistolle mukanaolo antaa hienon mahdollisuuden vahvistaa yhteistyöverkostoja Yhdysvalloissa. Pääsy mukaan ohjelmaan kertoo myös, että yliopistomme tutkimusta arvostetaan, rehtori Jukka Mönkkönen toteaa.

Lisätietoja:

Kansainvälisten asian päällikkö Anitta Etula, Itä-Suomen yliopisto, p. 050 590 5012, anitta.etula (at) uef.fi

Toiminnanjohtaja Terhi Mölsä, Fulbright Center, p. 050 570 5498, terhi.molsa (at) fulbright.fi