Turun ammattikorkeakoulu ja Fulbright Suomi -säätiö allekirjoittivat yhteistyösopimuksen

Turun ammattikorkeakoulu (TUAS) ja Fulbright Suomi -säätiö ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, jolla perustetaan Fulbright-TUAS Scholar Award -stipendiohjelma. Sopimus antaa amerikkalaisille tutkijoille mahdollisuuden opettaa ja tehdä soveltavaa tutkimusta Turun ammattikorkeakoulussa. Lisäksi tutkijat osallistuvat ammattikorkeakoulun meneillään oleviin tutkimusprojekteihin.

– Tämä on meille hieno, uusi mahdollisuus. Ohjelma mahdollistaa vierailijoiden pitkäkestoisemman työskentelyn meillä ja täsmällisen, ajankohtaisiin tarpeisiin vastaavan osaamisen hakemisen, iloitsee Turun ammattikorkeakoulun rehtori ja toimitusjohtaja Vesa Taatila.

– Näemme valtteinamme parhaita osaajia stipendiaateiksi houkuteltaessa aktiivisen yritysyhteistyömme ja käytännönläheiset työskentelytapamme, sanoo puolestaan Turun AMK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Anu Härkönen.

Sopimus solmittiin viideksi vuodeksi ja ensimmäinen stipendiaatti valitaan akateemiselle vuodelle 2019-2020. Sopimus allekirjoitettiin 27. marraskuuta.

– On merkittävä asia, että Turun AMK:n rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila ja Fulbright Suomi -säätiön toimitusjohtaja Terhi Mölsä allekirjoittivat tänään Fulbright-sopimuksen, sanoo David Yoken, Turun AMK:n Taideakatemian lehtori ja Fulbright Suomi -säätiön hallituksen jäsen.

– Fulbright-stipendiohjelman aloittaminen Turun AMK:ssa vaikuttaa meidän nykyisiin ja tuleviin opiskelijoihimme, opettajiimme, Turun kaupunkiin ja koko Suomeen. Yhdysvaltain kansalaisena uskon lujasti, että tiedon ja osaamisen vaihto USA:n ja Suomen välillä auttaa ratkaisemaan paikallisia ja globaaleja haasteita ja luo jalansijaa suvaitsevaisuudelle, ymmärrykselle, ja kyllä, myös rauhalle.

Fulbright Suomi -säätiö on Suomen ja Pohjois-Amerikan väliseen koulutus- ja tutkimusyhteistyöhön erikoistunut voittoatavoittelematon organisaatio, jonka keskeisiä tavoitteita on tukea suomalaisten korkeakoulujen kansainvälistymistä.

Lisätietoja:

Anu Härkönen, kansainvälisten asioiden päällikkö, Turun ammattikorkeakoulu