8 December 2022

Idmanin säätiö ja Fulbright Suomi -säätiö tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden opiskeluun Yhdysvalloissa

Many students wearing graduation caps in an audience

Uusi maisteriohjelma mahdollistaa opiskelun ja tutkinnon suorittamisen USA:laisessa huippuyliopistossa. Idmanin säätiön ja Fulbright Suomi -säätiön yhdessä tuottamaan ohjelmaan sisältyy mittavan apurahan lisäksi opiskeluja tukevia palveluja. Ohjelmaan voivat hakea kaikki Tampereen seudulta ylioppilaaksi valmistuneet ja kandidaatin tutkinnon suorittaneet opiskelijat.

Yliopiston lukuvuosimaksuun ja elinkustannuksiin tarkoitettu apuraha on enimmillään 2 x 70 000 dollaria. Apurahan lisäksi opiskelijoita valmennetaan yliopistoihin hakemisessa, ja opiskelupaikan selvittyä tuetaan käytännön asioissa, kuten viisumin hankkimisessa. Fulbright Suomi -säätiön valmennus auttaa myös mahdollisen lisärahoituksen hakemisessa vastaanottavasta yliopistosta.

60-vuotias Idmanin säätiö jakaa vuosittain 700–900 noin 2000 euron suuruista apurahaa Tampereen seudun opiskelijoille. Jo vuonna 1949 toimintansa aloittanut Fulbright Suomi –säätiö puolestaan tukee suomalais-amerikkalaista koulutus-, tutkimus- ja innovaatioyhteistyötä sekä korkeakoulujen kansainvälistymistä erilaisten stipendiohjelmien sekä koulutuspalvelujen avulla. Uusi maisteriohjelma yhdistää säätiöiden voimavarat, verkostot ja osaamisen luoden ainutlaatuisen mahdollisuuden opiskelijoille. Haku ohjelmaan avataan ensi vuoden alussa.

Idmanin säätiön ja Fulbright Suomi -säätiön maisteriohjelma julkistettiin Tampere-talossa torstaina 1.12.2022. Tilaisuudessa nähtiin myös esitys ministeri Karl Gustaf Idmanin mittavasta ja värikkäästä urasta ja hänen merkityksestään Suomen historian vaikuttajana.

Säätiöiden edustajien ja kutsuvieraiden mukana tilaisuuteen osallistui myös Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs Douglas T. Hickey.

"Olen erittäin tyytyväinen päästessämme täydentämään apurahaohjelmaamme tällä uudella avauksella yhdessä Fulbright Suomi – säätiön kanssa", sanoo Idmanin säätiön hallituksen pj. Kari Lahtinen.

"Uusi ohjelma on investointi Suomelle tärkeään tiedon ja osaamisen kehittämiseen ja kansainväliseen koulutukseen", sanoo Fulbright Suomi -säätiön toimitusjohtaja Terhi Mölsä.

Lisätietojen antajat:

Ilkka Kaakkolammi

Terhi Mölsä

Lisätietoja säätiöistä:

Idmanin säätiö on perustettu lääkintöneuvos G. R. Idmanin ja ministeri K. G. Idmanin testamenttien perusteella 1.2.1962.

Säätiön tarkoituksena on jakaa opintoapurahoja Tampereella tai Tampereen alueella (Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Ylöjärvi) ylioppilastutkinnon suorittaneille korkeakoulussa opintojaan jatkaville opiskelijoille.
www.idmaninsaatio.fi

Fulbright Suomi -säätiö tukee suomalais-amerikkalaista koulutus-, tutkimus- ja innovaatioyhteistyötä sekä suomalaisten korkeakoulujen kansainvälistymistä. Säätiö kehittää ja hallinnoi stipendiohjelmia opiskelijoille, tutkijoille ja eri alojen ammattilaisille sekä tarjoaa kansainvälistymispalveluita laadukkaan liikkuvuuden ja korkeakoulu- ja tutkimusyhteistyön tueksi.
www.fulbright.fi